29 March, 2008

MB Selangor akan cari jalan terbaik kepada warga Setinggan

Wan Nordin Wan Yaacob
Sat | Mar 29, 08 | 10:22:34 am MYT

SEREMBAN, 29 Mac (Hrkh) - Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) menyokong kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk Selangor mencapai matlamat setinggan sifar seperti yang disiarkan dalam temubual oleh portal internet Malaysiakini.

Namun AMK kesal dengan kenyataan beberapa pihak yang mengandaikan bahawa Kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin keADILan akan bertindak dengan cara yang sama seperti tindakan tidak berperikemanusiaan semasa Selangor di bawah Dato� Seri Mohd Khir Toyo, kata Setiausaha AMK, Ahmad Zaki Yamani bin Zainon.

"Adalah zalim untuk menganggap bahawa peneroka bandar perlu dibiarkan dalam keadaan mereka sekarang tanpa sebarang usaha untuk mengiktiraf hak dan pegangan mereka secara sah ke atas tanah yang didiami atau ke atas tanah lain yang bersesuaian dengan keperluan kehidupan mereka.

"Persoalan pampasan, peluang pekerjaan dan sebagainya perlu diberikan perhatian utama di dalam sebarang usaha pembangunan." ujarnya dalam satu kenyataanya semalam.

AMK percaya Menteri Besar Selangor akan mencari jalan terbaik yang adil dan manusiawi untuk memastikan para peneroka bandar dapat keluar daripada status 'setinggan' mereka.

Setiap rakyat Selangor perlu diberi peluang yang adil untuk memiliki hartanah dan pada masa yang sama hak pemilik tanah dihormati dan diberi peluang untuk membangunkan hartanah mereka, ujarnya.

"Ini 'keseimbangan' yang perlu dicari seperti yang dinyatakan oleh Tan Sri Abdul Khalid.

"Kerajaan perlu memainkan peranan utama dengan bertanggungjawab dan penyayang. Pada masa yang sama, syarikat-syarikat perlu berperanan sebagai warga korporat yang prihatin.

"Malah sebelum ini Tan Sri Abdul Khalid telah pernah mengemukakan idea-idea inovatif untuk memastikan rakyat termiskin sekalipun mampu memiliki hartanah, termasuk melalui skim pembiayaan jangka panjang inter-generasi sehingga 60 tahun," katanya.

AMK percaya Menteri Besar Selangor dan kerajaan negeri akan mengemukakan pelan komprehensif untuk mencapai matlamat setinggan sifar yang akan dilaksanakan.

Sebarang cadangan dan komen sekarang sudah tentu akan membantu, namun ia perlu dikemukakan melalui saluran yang betul dan membina, tegasnya.

No comments: